Mijn eerste jaar als Raadslid

GEEN 1 april grap, maar wel leuk om juist op deze datum mijn eerste bericht voor de VVD Huizen te plaatsen.

Maart, 2022. Daar sta je dan als nieuw VVD fractielid en onderdeel van de raad van Huizen. Nu na een jaar ‘inwerken’ en meedraaien in de commissie fysiek domein lijkt het me tijd om zeker maandelijks iets te delen over mijn aanpak, visie en het werken in de gemeenteraad.

Stel jezelf voor: Ik woon sinds 1996 in Huizen en door de verhuizing van de multinational waar ik Europees marketingmanager was, ben ik voor mezelf gestart als interim-manager marketing en innovatie. Ondernemer dus. Nieuw huis, nieuw werk.

Kies een belofte en ga daar voor. Mijn richting is duurzaamheid onder groen rechts (Rutte, 2008). Bijdragen aan een betere leefomgeving, verduurzaming en dat vanuit een duidelijke visie en richting voor de inwoners en ondernemers in Huizen. Groen en duurzaam willen we allemaal, maar hoe krijgen we dit geregeld en hoe ondersteunen we onze inwoners en ondernemers bij hun keuzes. Als je niet oppast is het een wir-war.

Wat heb ik met mijn belofte gedaan?

Mijn maandelijkse bijdrage in de commissie fysiek domein en de raad. Meedenken en meewerken aan gedegen keuzes. Denk aan de landtong bij Fletcher. Het is belangrijk dat daar ondernomen kan worden en de natuur voor de Huizers die daar graag komen openbaar en toegankelijk blijft. Hoe is dit te verenigen? Als commissie fysiek domein, als raad en zeker ook als VVD denke we mee, geven advies en bewaken het advies. Ondernemen en behoud van groen gaan in dit geval prima samen.

Duurzaamheid, wat kan daarmee? Er kan veel en het is de kunst niet alles onder dit aspect te laten vallen. Daarom heb ik als richting, tijdens de begrotingsraad van 3 november 2022 een motie ingediend. Gesteund door de coalitie en vervolgens voor gestemd door 24 raadsleden. Met deze motie heb ik de aanpak door de gemeente Huizen, de voorlichting en de vorm waarin deze voorlichting is gegoten bespreekbaar willen maken. Het mag actiever, duidelijker, leuker en vooral gericht op ‘kom in actie, wij zijn er met raad en daad‘. We staan met z’n allen (inwoners en bedrijven) voor een taak en willen dan ook graag duidelijkheid over investeringen, subsidies en de nieuwste mogelijkheden die ons een stap verder helpen. Een wet vanuit de overheid gericht op ondernemers wordt in 2024 al deels effectief. Daarom een signaal naar alle partijen die nu nog los van elkaar werken om meer gezamenlijk op te trekken en daarbij ook burgers en bedrijven actiever te betrekken. Juist bij een begrotingsraad, waarin de aanpak nog niet in beton is gegoten kan je een statement maken. In de commissie van 22 februari heeft de verantwoordelijk wethouder een handreiking gedaan. Waar het nu nog aan ontbreekt is de operationalisering en hoe we binnen korte tijd meer mensen in Huizen gaan bereiken. Alle grote adviesbureaus (https://www.ey.com/nl_nl/assurance/why-sustainable-development-goals-should-be-in-your-business-plan) mikken op de SDG’s en adviseren bedrijven over het voldoen aan de wet- en regelgeving hierbij. Zo ook VNO-NCW https://www.vno-ncw.nl/nieuws/sdg-rapportages-belangrijke-rol-bedrijven-bij-versnelling-sdgs   En datzelfde geldt voor de overheid richting inwoners van Nederland https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontwikkelingssamenwerking/internationale-afspraken-ontwikkelingssamenwerking/global-goals-werelddoelen-voor-duurzame-ontwikkeling Wij kunnen hier in Huizen niet bij achterblijven.

Vragen? Mail me gerust: rvkempen@demarrage.nl