Wonen en de woonconferentie in Huizen

Wonen is een belangrijk onderwerp op de agenda van VVD Huizen. Zeker nu de woningnood opkomt en we ook Huizen bewoonbaar willen houden voor onze kinderen.

Vanavond tijdens de uitloopavond van commissie Fysiek is een van de punten de woonconferentie. Een mooi onderwerp, dat al door de vorige raad is gestart.

Ik vind de woonconferentie een goed voorbeeld van participatie en meedenken door iedereen in Huizen, die dat wil. Onze wethouder Roland Boom is actief aan de slag met zijn ambtenaren om deze woonconferentie vorm te geven. In navolging van de participatie bij de Kustvisie, komt er een aanpak, waarin elke Huizer mag meepraten.

Wat is de focus van de woonconferentie? Heel simpel ‘ waar kunnen we nog wonen de komende tientallen jaren? En dus bouwen. Welke gebieden in Huizen willen we bestempelen voor wonen? En dat met een nieuwe bril op. Met de toenemende bevolkingsgroei, klimaatverandering, economische veranderingen met veel nieuwe vormen van werken, zal ook het wonen anders worden. De woonconferentie is een eerste stap, waarbij we in ieder geval kijken naar gebruik van de ruimte die we in Huizen nog hebben en hoe we wonen in de toekomst willen invullen. En niet onbelangrijk, natuurlijk mag iedere Huizer meepraten. We streven naar een representatieve vertegenwoordiging van heel Huizen, met een goed evenwicht in de samenstelling, zodat we breed gedragen keuzes maken. De keuzes worden vastgelegd en geborgd voor de komende decennia. Dus belangrijk genoeg.

De datum van de eerste bijeenkomst van de woonconferentie zullen we direct communiceren als deze bekend is!