VVD Huizen vermoedt vervallen voorkeursrecht gemeente Huizen op percelen hoofd winkel centrum

De VVD Huizen beschikt over informatie waaruit kan worden afgeleid, dat het voorkeursrecht van de Gemeente Huizen is komen te vervallen voor de percelen die deel uitmaken van het bouwplan voor het project Hoofd Winkel Centrum (HWC) en die thans in eigendom zijn van private partijen.

Het vervallen van het voorkeursrecht van de gemeente zou betekenen dat deze percelen door de eigenaren kunnen worden verkocht aan elke geïnteresseerde partij tegen een door koper en verkoper onderling vast te stellen prijs. Dit heeft volgens de VVD Huizen aanzienlijke gevolgen voor het verloop en voortgang van het project HWC. De VVD Huizen wil graag van het College weten hoe een en ander nu precies zit en heeft daarom vragen ingediend met het verzoek aan het College om hierover tijdens de Raadsvergadering van 19 maart a.s. mondeling opheldering te verschaffen.

Het betreft de volgende vragen:

1) Klopt de informatie dat het voorkeursrecht van de gemeente is vervallen voor de percelen als boven omschreven?

Als deze vraag met ja beantwoord kan worden, dan zijn de vervolgvragen:

2) Wat is de oorzaak van het vervallen van het voorkeursrecht?

3) Waarom is niet voorkomen dat het voorkeursrecht is vervallen?

4) Wat zijn de gevolgen voor de voortgang van het project, bijv. andere c.q. meer participanten in het project, vertraging in de planvorming en uitvoering, extra kosten?